تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

نظرسنجي

    چقدر از سایت راضی هستید؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 3169
    کل نظرات کل نظرات : 62
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 19
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 2039

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 836
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 2,888
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 12
    آي پي امروز آي پي امروز : 113
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 265
    بازدید هفته بازدید هفته : 836
    بازدید ماه بازدید ماه : 49,043
    بازدید سال بازدید سال : 237,023
    بازدید کلی بازدید کلی : 2,034,082

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.137.174.44
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

نقد و بررسی Dishonored 2

نقد و بررسی Dishonored 2

بررسی بازی Dishonored 2 (بر مبنا نسخه Xbox One)

"به قلم ساناز رضایی"

چهار سال از زمانی که استودیو Arkane یکی از برترین و خوش‌ساخت‌ترین عناوین اکشن‌-مخفی‌کاری یعنی "دیس‌آنرد" (Dishonored) را منتشر کرد می‌گذرد، اثری که در زمینه ایجاد همخوانی بین قدرت‌های اکشن و سطوح مخفی‌کاری رویکرد مثال زدنی را ارائه داد و در کنار آن نوع داستان‌سرایی بازی در کنار ارائه درست شخصیت‌ها در گیم‌پلی به غنای کلی اثر افزوده بود. حال پس از چهار سال نسخه دوم بازی عرضه شده است تا رویکرد قدرتمند گذاشته را اینبار در شکلی جدید و گسترده ارائه دهد.

اولین و مهم‌ترین ویژگی "دیس‌آنرد ۲" که بخوبی آنرا از نسخه اول جدا می‌کند این است که بازی از دید دو شخصیت روایت می‌شود. از لحاظ داستانی ۱۵ سال از وقایع نسخه اول می‌گذرد و امیلی به یک دختر بالغ و جنگجو تبدیل شده و از طرفی شایعاتی از یک قاتل سریالی به نام Crown Killer بگوش می‌رسد که در حال قتل عام مخالفین امیلی است و تمامی مردمان "دانوال" امیلی و کورو را مقصر می‌دانند. این اولین چالش داستانی بازی است که شما به عنوان کاراکتر اصلی در نقش امیلی یا کوروو از دروغ بودن آن خبر دارید اما فضای حاکم بر بازی کاملا بر ضد شما است و کارگردان شما را در چنین پس‌زمینه‌ای به درون بازی رها می‌کند. اما شروع اصلی داستان از جاییست که سالگرد قتل جاسمین (مادر امیلی) در کاخ سلطنتی دانوال در حال برگزاری است و مهمانی ناخوانده وارد مهمانی می‌شود. شخصی بنام "دلایلاه" که خود را خواهر ناتنی "جاسمین" و جانشین برحق وی می‌داند. از این رو در همین ابتدای بازی دو انتخاب برای شما در نظر گرفته می‌شود. بازی کردن از طریق کورو آتانو یا بازی کردن از طریق امیلی کالدوین؟

(اگر شما موفق به تجربه نسخه اول نشده‌اید، توصیه می‌کنیم قبل از تجربه نسخه دوم این ویدیو را حتما تماشا کنید)

دانلود با کیفیت HD - دانلود با کیفیت SD

اگر فکر می‌کنید با انتخاب شما روایت داستانی و پایان‌بندی‌ها متفاوت است باید بگویم سخت در اشتباهید. دیس‌آنرد ۲ برخلاف انتظاری که داشتیم داستانی غنی و پرمحتوا نظیر نسخه اولیه خود را ارائه نمی‌دهد. صرفا داستان نسخه دوم روایت‌گر جادوگری شرور است که قصد دارد با کنار زدن رقیب اصلی خود، تخت پادشاهی را تصاحب کرده و بر سرزمین دانوال فروانروایی کند و دیگر خبری از آن پیچ‌ و خم‌های داستانی نسخه اول نیست. حال شما می‌بایست با انتخاب شخصیت خود مانع از این کار شوید و تک به تک مهره‌های کلیدی دلایلاه را از پیش‌روی برداشته تا به مهره اصلی بازی برسید.

اما نکته‌ای که "دیس‌آنرد ۲" را از سایر بازی‌های هم سبک خود و حتی بازی‌های ۲۰۱۶ جدا می‌کند، گیم‌پلی آن است که بخوبی برخاسته از رویکرد درست سازندگان در ارائه یک تعادل عمیق از اکشن و مخفی‌کاری است. گیم‌پلی بازی از لحاظ ساختار همان ویژگی‌های نسخه اول را حفظ کرده اما به شکل قابل تحسینی در جزئیات و ابزار قتل بازی بسط داده شده و از همه مهم‌تر استایل خاص گیم‌پلی شخصیت امیلی نیز به آن افزوده شده است. از این بخش می‌توان این نتیجه را گرفت که انتخاب گزینه دو شخصیتی در بازی بیشتر بر روی گیم‌پلی تاثیر گذار بوده است و تنوع گیم پلی بازی با کورو و امیلی بشدت جالب و جذاب است و آنرا به یکی از عمیق‌ترین عناوین نسل هشتم تبدیل می‌کند.

همانند قبل شمشیر و پیستول دو یار همیشگی شماست با پیش‌روی در بازی می‌توانید از Crossbow به‌عنوان سلاح گرم دوم خود استفاده کنید. نکته‌ای که در این نسخه شدیدا جذابیت را بالا برده است، فینیشرهایی که است که می توانید بر روی دشمنان اعمال کنید. حرکات تمام کننده با تمام خشونت بالای خود آن‌چنان جذاب هستند که بعضی اوقات قید مخفی‌کاری را می‌زنید و فقط می‌خواهید دشمنان را با شمشیر خود سلاخی کنید. البته بخشی از این جذابیت را باید مدیون طراحی و گرافیک خاص بازی باشیم. طراحی‌ افکت‌های حاصل از کشتن دشمنان و صحنه آهسته شدن بازی مواردی هستند که شاید تاحدی باعث کمرنگ‌تر شدن مخفی کاری شوند؛ ویژگی دیگری که در این نسخه اضافه شده است، قابلیت استفاده از سربازان و دشمنان شما به‌عنوان سپر انسانی است که در مواقع شلوغ به کمکتان می‌آید.

حال به‌سراغ چهره دیگر گیم‌پلی بازی و استفاده از قدرت‌هایی می‌رویم که دو شخصیت اصلی در اختیار دارند. استودیو Arkane با قرار دادن قدرت‌های متنوع و کارآمد بخش مخفی‌کاری بازی را در بالاترین سطح حفظ کرده است. تنوع بالای بخش مخفی کاری و کشتن دشمنان دو عاملی است که ارزش تکرار را بالا می‌برد. همچنین جدای از این موارد، نحوه به اتمام رساندن مراحل یا حتی نحوه عبور از محیط بازی و پیدا کردن آیتم‌های مخفی همگی دست به دست هم داده‌اند تا یک گیم‌پلی غنی را بوجود بیاورند. بخشی که در کنار ساده بودن داستان ساعت‌ها شما را به خود جذب خواهد کرد.

هوش مصنوعی دشمنان نیز بی‌شک ضغیف نیست اما انتظار پیشرفت بیشتری را در این بخش داشتیم، بخصوص آنکه در سال جاری عناوینی نظیر Uncharted 4 به دستاورد‌های مهمی در زمینه هوش مصنوعی دست یافتند. در رابطه با هوش مصنوعی، با توجه به درجه سختی که در ابتدا انتخاب می‌کنید، دشمنان در بعضی از قسمت‌های بازی با یک اشتباه شما متوجه حضورتان می‌شوند ولی امکان دارد همین دشمنان در بخش‌های دیگر اصلا حضور شما را حس نکنند و گاهی اوقات چنین تناقضاتی در بازی دیده می‌شود. سیستم بروزرسانی بازی نیز همانند قبل بوده و می‌بایست با پیدا کردن Runeهای بازی، قدرت‌های جادویی یا قدرت بدنی و قابلیت‌های فردی خود نظیر بلند پریدن، قدرت از بین بردن درب‌های چوبی قفل شده و ... را بروزرسانی کنید. همچنین در بازی یک سیستم کرفتینگ نیز وجود دارد که با پیدا کردن سرنگ‌های این بخش و ترکیب آن‌ها با سایر سرنگ‌ها می‌توانید ویژگی‌های جدیدی را برای خود بوجود بیاورید. اگر می‌خواهید همیشه در محیط و مبارزات حرفی برای گفتن داشته باشید، سعی کنید با جمع آوری سکه و پول در محیط بازی کیف پول خود را پر نگه دارید. زیرا در فروشگاه‌های موجود در محیط بازی، قیمت‌ها و آیتم‌ها به‌گونه‌ای است که دوست دارید از هرکدام چندتایی داشته باشید تا خود را همیشه مجهز نگه دارید.

نکته دیگری به بشدت در متمایز بودن بازی در قیاس با نسخه گذشته به چشم می‌آید، شخصیت امیلی کالدوین است. به جرات می‌توان گفت امیلی کالدوین و قدرت‌هایش از لحاظ تنوع و نو بودن چند سطح از کوروو بالاتر بوده و اگر در همان ابتدا با وی به بازی کردن پرداخته و سپس به سراغ کوروو بروید، شاید گیم‌پلی شخصیت کورو آن‌چنان که باید و شاید به‌دل شما نچسبد. شاید از خود سوال کنید مگر فرق گیم‌پلی و بازی کردن این دو شخصیت چیست؟ اول و آخرش یک سری قدرت ها و روند یکسانی است که کوروو نیز در اختیار دارد. در جواب باید گفت که قدرت‌های جادویی که این دو شخصیت در اختیار دارند با یکدیگر قابل قیاس نیست. می‌طلبد با امیلی کاملا بازی را مخفی‌کاری انجام داده و با کورو به‌دل دشمنان بزنید و آن‌ها را یکی پس از دیگری سلاخی کنید. البته به‌لطف سیستم طراحی شخصیت‌ها و حرکت‌هایشان، کورو و امیلی هرکدام حرکات تمام کننده مخصوص خود را در اختیار دارند و به طور کلی ایده دو شخصیته بودن بازی از لحاظ گیم‌پلی و تجربه اکشن بسیار خوب در آمده است.

ویژگی دیگری که دیس‌آنرد ۲ را به یک بازی ارزشمند تبدیل می‌کند، لول دیزاین و طراحی مراحل بازی است. استودیو Arkane متشکل از طراحان و آرتیست‌هایی است که روزگاری در زیر دست مولف بزرگ دنیای بازی یعنی "وارن اسپکتر" وارد دنیای بازی شدند و بی‌شک تاثیرگذاری این شخص در قدرت طراحی استودیو غیرقابل کتمان است. مراحل بازی، نوع قراردادن چالش‌ها و نحوه بکارگیری ابزارها و مکانیک‌های گیم‌پلی مجموعه‌ای را ایجاد کرده‌اند که در زمینه لول دیزاین یکی از خروجی‌های مهم این نسل محسوب می‌شود.

اما یکی از معدود نکات آزاردهنده بازی طراحی تکراری و عجولانه دشمنان از لحاظ کالبدی و ظاهری است. در مجموع شاید ۳ الی ۴ تیپ مختلف شخصیتی در بازی برای سربازان طراحی شده است که باتوجه به سبک و سیاق بازی مدام سر و کله زدن با این تعداد کمی خسته کننده بنظر رسیده و جذابیت خود را از دست می‌دهد. جدای از این موارد تکسچرها و طراحی‌های بازی واقعا عالی کار شده و سطح بصری بازی به مانند نسخه اول بالاست، شما براحتی می‌توانید در بندر کارناکا به دریا و نورپردازی‌های محیط نگاه کرده و از آن لذت ببرید.

از تمامی این گفته‌ها بگذریم گیم‌پلی دیس‌آنرد ۲ زمانی معنا پیدا می‌کند که در ابتدای بازی، زمانی که وارد دنیای خیالی خود می‌شوید، از شما پرسیده می‌شود که آیا دوست دارید با قدرت‌های جادویی به‌ بازی کردن بپردازید یا کار با شمشیر و کلت خود را بیشتر می‌پسندید؟ واقعا سوال سختی است وقتی دقیق‌تر به آن نگاه می‌کنیم، می‌بینیم تیم سازنده در تمامی نقاط بازی المان‌هایی را قرار داده که با تغییراتی در آن می‌توانیم استایل بازی کردن خود را پیاده سازی کنیم. وقتی بدون قدرت‌های جادویی خود به‌بازی کردن می‌پردازید قطعا با یک دنیای واقع گرایانه‌تر نسبت به گذشته روبرو بروده و مبارزات چالش برانگیزتر از گذشته خواهند بود. تمامی این موارد به شما بستگی دارد، به اینکه چه نوع روندی را دوست دارید و چه نوع حالتی را تمایل دارید به بازی کردن خود دهید. مطمئن باشید بازی به‌قدری زیبا کار شده که هر سبک و استایلی را انتخاب کنید، گیم‌پلی بازی یک حرف جدا برای گفتن داشته و شما را سوپرایز خواهد کرد.

نکات مثبت

شخصیت و گیم‌پلی امیلی کالدوین

ارزش تکرار بالا

لول دیزان عالی

تعادل مثال‌زدنی بین بخش مخفی‌کاری و اکشن

نکات منفی

طراحی تکراری و عجولانه دشمنان

داستان بازی از عمق و پیچیدگی نسخه اول بی‌بهره است

سخن آخر

دیس‌آنرد ۲ شاید یک شاهکار در ژانر خود همانند نسخه اول نباشد اما قطعا یکی از بهترین بازی‌های نسل هشتم به‌حساب می‌آید. مهارت و تبحر استودیو Arkane در طراحی مراحل و لول دیزاین بار دیگر در این نسخه خودنمایی می‌کند و اگر شما به دنبال یک اثر اکشن-ماجراجویی هستید که با مکانیک‌های مخفی‌کاری تجربه‌ای عمیق را ارائه دهد، "دیس‌آنرد ۲" برای شما ساخته شده است.

Verdict

Dishonored 2 may not be as perfect as its previous succesor, nevertheless its one od the most beautiful games in the 8th generation of gaming. Once again, Arkane's talent in designing perfect levels has been approved and if you're looking for an Action-Adventure game with proper stealth mechanisms, this game is the best choice out there

Pros

Emily Kaldin's very character and her gameplay style
Worthy of being replayed
Perfect level design
Ouutstanding intraction between the stealth and the action

Cons

Enemies are designed hastiy
Compared to the first game, the story lacks the depth we were waiting for

Final Score: 9 Out of 10

منبع:پردیس گیم


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 17 آذر 1395 ساعت: 1:38
برچسب ها : ,,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش