تبلیغات

ورود کاربران

عضويت سريع

    نام کاربری :
    رمز عبور :
    تکرار رمز :
    موبایل :
    ایمیل :
    نام اصلی :
    کد امنیتی :
     
    کد امنیتی
     
    بارگزاری مجدد

نظرسنجي

    چقدر از سایت راضی هستید؟

آمار

    آمار مطالب آمار مطالب
    کل مطالب کل مطالب : 3169
    کل نظرات کل نظرات : 62
    آمار کاربران آمار کاربران
    افراد آنلاین افراد آنلاین : 9
    تعداد اعضا تعداد اعضا : 2039

    آمار بازدیدآمار بازدید
    بازدید امروز بازدید امروز : 1,094
    بازدید دیروز بازدید دیروز : 2,888
    ورودی امروز گوگل ورودی امروز گوگل : 0
    ورودی گوگل دیروز ورودی گوگل دیروز : 12
    آي پي امروز آي پي امروز : 130
    آي پي ديروز آي پي ديروز : 265
    بازدید هفته بازدید هفته : 1,094
    بازدید ماه بازدید ماه : 49,301
    بازدید سال بازدید سال : 237,281
    بازدید کلی بازدید کلی : 2,034,340

    اطلاعات شما اطلاعات شما
    آی پی آی پی : 3.129.39.252
    مرورگر مرورگر : Safari 5.1
    سیستم عامل سیستم عامل :
    تاریخ امروز امروز : دوشنبه 31 اردیبهشت 1403

حافظه رم DDR5 هم از راه رسید؛ 1.8 برابر سریع تر از DDR4

حافظه رم DDR5 هم از راه رسید؛ 1.8 برابر سریع تر از DDR4

همانطور که می‌دانید مدت‌هاست حافظه‌های رم DDR4 به استاندارد رایج در انواع کامپیوترها و لپ‌تاپ‌ها تبدیل شده و جای رم‌های DDR3 را گرفته‌اند. اما طبق خبرهای جدید حافظه‌های DDR4 هم به انتهای راه خود نزدیک هستند و شب گذشته کمپانی نام‌آشنای SK Hynix از اولین حافظه‌ی DDR5 DRAM جهان رونمایی کرد.

شرکت SK Hynix یکی از بزرگ‌ترین سازندگان تراشه‌های حافظه در دنیا بوده و پس از سامسونگ، در مقام دومین تولیدکننده تراشه رم جهان قرار دارد. اگر به‌خاطر داشته باشید کمپانی SK Hynix هم یکی از شرکت‌هایی بود که مدتی پیش به‌دلیل تحریم‌های آمریکا، همکاری خود را با هواوی قطع کرد و از فروش تراشه‌های خود به این شرکت چینی خودداری کرد.

SK_hynix_DDR5_DRAM.jpg

تراشه‌ی DDR5 DRAM جدید تا 1.8 برابر سریع‌تر از نسل قبلی یا همان DDR4 عمل می‌کند. شرکت کره‌ای SK Hynix مدعی شد تراشه‌های نسل جدید از آزمون‌های کیفی مختلفی گذشته و اکنون نمونه‌های اولیه‌ی رم‌های DDR5 در اختیار کمپانی‌های شریکی چون اینتل قرار گرفته تا آنها را آزمایش و بررسی کنند.

حافظه‌های DDR5 نسل بعدی استانداردهای DRAM بوده و کاربردهای بسیاری در تحلیل کلان‌داده‌ها (Big Data)، هوش مصنوعی و فناوری‌های یادگیری ماشین خواهند داشت.

ddr5.jpg

طبق گفته‌های SK Hynix سرعت انتقال اطلاعات حافظه‌های جدید DDR5 DRAM بین 4800 تا 5600 مگاهرتز بوده که (نهایت این سرعت) از سرعت 3200 مگاهرتز حافظه‌های رم DDR4 استاندارد (اورکلاک نشده) حدود 1.8 برابر سریع‌تر است. افزون بر سرعت بسیار بیشتر رم‌های DDR5، این تراشه‌های DRAM جدید از نظر مصرف انرژی هم کارآمدتر هستند؛ ولتاژ کاری این تراشه‌ها از 1.2 ولت مورد استفاده در نسل قبل به 1.1 ولت کاهش یافته که این امر موجب 20 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی در تراشه‌های DDR5 شده است.

sk-hynix-ddr5.jpg

شرکت سازنده توانسته در تراشه‌های DDR5 DRAM کدهای تصحیح خطا یا همان ECC را به صورت مجتمع درون تراشه قرار دهد و اکنون این حافظه‌ها می‌توانند 1 بیت خطای اطلاعات در هر کلاک را تصحیح کنند که این امر باعث می‌شود رم‌های جدید تا 20 برابر قابل اطمینان‌تر شوند.

SK_hynix_DDR5_Advantages.png

لازم به‌ذکر است که هنوز ظرفیت ماژول‌های رم DDR5 مشخص نشده اما SK Hynix مدعی شد با چند طبقه کردن تراشه‌ (Chip Stacking) به لطف فناوری TSV می‌تواند به ظرفیت‌های 256 گیگابایت هم دست یابد.

طبق خبرهای منتشر شده از پردازنده‌های نسل بعدی شرکت‌های اینتل و AMD، می‌دانیم که هم پردازنده‌های Alder Lake و Tiger Lake اینتل و هم APUهای Ryzen 5000 شرکت AMD از حافظه‌های رم DDR5 پشتیبانی می‌کنند. همچنین اگر خبرهای دنیای پردازنده را دنبال می‌کنید، شاید خبر پردازنده‌های 192 هسته‌ای ARM هم به‌گوشتان خورده باشد و بدانید که آنها هم از استاندارد DDR5 پشتیبانی می‌کنند.


تاریخ ارسال پست: چهارشنبه 16 مهر 1399 ساعت: 21:03
برچسب ها : ,

مطالب مرتبط

بخش نظرات این مطلب


کد امنیتی رفرش